توضیحات ارسالی
پل تاریخی آق قلا یادگاری تاریخی ۸۰۰ ساله است که قدمت آن به دوران صفویان برمیگردد و حدود ۱۸ کیلومتری شمال گرگان،
روی گرگان رود قرار دارد. با برخورداری از پنج چشمه و معماری منحصربهفرد، پل به یکی از مکان های دیدنی گرگان
و جاذبهای بینظیر در منطقه تبدیل شده است. همچنین آجرکاریهای آن نشان از دوران اوج شکوفایی این هنر دارند.
پل تاریخی آق قلا در بافت قدیم شهر واقع شده و از آثار تاریخی این شهرستان به شمار می رود.
این پل در دوره صفویان مرمت شده و بر روی گرگان رود ساخته شده است.
دو قسمت جنوبی و شمالی شهر توسط این پل بهم متصل می شوند و هم اکنون برای وسایل نقلیه کاربرد ندارد.
سبک معماری خاص و هوشمندانه این پل تاریخی، از ویژگی های منحصر به فرد پل تاریخی آق قلاست،
این اثر تاریخی در ۲۷ خرداد ماه ۱۳۵۱ به شماره ۹۱۹ به ثبت تاریخی رسیده است.
معماری پل آق قلا
در گذشته برای ساخت پل ها از اصول و روش های معینی استفاده می کردند
و بیشتر پل هایی که از قدیم در ایران وجود دارند از بسیاری بخش های شبیه به هم تشکیل می شوند.
تنها تفاوت آنها در شکل ظاهری و عناصر تزئینی آنها مشاهده می شود.
المان های موجود در پل های تاریخی ایران شامل موج شکن یا آب برها، پایه پل ها، کانه یا کنو، پی سازی یا شالوده ریزی، طاق دهانه، جان پناه و کتیبه ها می شود. البته همه پل ها کلیه این بخش ها را در خود ندارند بلکه برخی تنها از بخش های اصلی تشکیل می شوند.
پل تاریخی آق قلا طولی برابر با 70 متر دارد، عرض آن نیز به 30 متر می رسد
و ارتفاع از روی آب رودخانه حدود 14 متر است. این پل از چهار دهانه با طاق جناغی تشکیل شده است
که دارای تزئینات آجر کاری خفته راست نیز هستند.
از دیگر بخش های این سازه می توان به آب بر یا موج شکن ها اشاره کرد، که در جهت شرقی که مخالف جریان آب است
به صورت مثلثی و در جهت دیگر به صورت نیم دایره ساخته شده اند.
این پل در دو بخش انتهایی خود دارایی شیبی است که جهت باقی نماندن آب باران و کاهش فشار بر پایه های پل، آن را به این صورت طراحی کرده اند.
این پل جان پناهایی نیز داشت که زمان مرمت پل با سیمان پر شده اند.
در بالای تعدادی از پشتیبان های پل ، قاب های مستطیل شکلی تعبیه شده که امروزه دو عدد از آنها باقی است.
پایه های پل در جهت شرقی (مخالف جریان آب) برای شکستن فشار آب به صورت مثلثی (موج شکن) شکل گرفته
و در جهت غربی (موافق جریان آب) به صورت نیم دایره است.
موج شکن های پل که اندازه هر یک از اضلاع مثلثی آن به ۴۵/۳ متر می رسد ، در دوره اخیر با سیمان اندود شده است.
بخش نیم دایره پایه ها در نمای غربی ، علاوه بر اینکه به عنوان پشتیبان بدنه پل است ،
با تمهیدات درنظر گرفته شده و آجرکاری زیبا ، به صورت عامل تزیینی درآمده است. موج شکن های مثلثی
و پشتیبان های نیم دایره پل تا نزدیک سطح پل بالا آمده است.
در بالای تعدادی از پشتیبان های پل ، قاب های مستطیل شکلی تعبیه شده که امروزه دو عدد از آنها باقی است.
این قاب ها احتمالاً برای تزیین یا قرار دادن کتیبه درنظر گرفته شده است.
سطح گذرگاه پل که از طرفین با جان پناهی به ارتفاع ۱۰/۱ متر و پهنای ۵۰ سانتی متر محدود شده است
در گذشته سنگ فرش بوده ؛ ولی در دوره اخیر با آسفالت پوشش یافته است.
پهنای گذرگاه پل (فاصله بین جان پناه ها) از ۲۰/۴ تا ۴۰/۴ متر متغیر است.
نقد و بررسیها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.