توضیحات ارسالی
مرحوم استاد نظر محمد سلیمانی به سال ۱۲۷۸ شمسی در خانوادهای اهل موسیقی محلی مقامی در روستای جوزقان دیده به جهان گشود و کودکیاش را در روستای جوزقان تایباد گذراند و موسیقی را نزد پدرش آموخت و به قول خودش “مشق تار را به سبک پدر آموخت “. موسیقی مقامی تایباد، با نام استاد نظرمحمد سلیمانی به اوج رسید. البته برخی به اشتباه ایشان و سبک خاص و منحصربفرد ایشان را تربت جامی می شناسند، که این موضوع با توجه به اسناد مختلف ضبط شده در آرشیو صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران رد شده است. این موسیقی را سبک نوازندگی دوتار اصیل در منطقه تایباد و تربت جام مرسوم است و این سبک قرابتهای بسیاری به سبک استاد نظر محمدسلیمانی دارد
این سبک نوازندگی توسط استاد عبدالله سرور احمدی در تربتجام از دهه ۶۰ به بعد رواج پیدا کرد که در واقع پیرو سبک مرحوم استاد نظر محمد سلیمانی است. این موسیقی در مقابل موسیقی شمال و شرق خراسان، موسیقی سر حدی معرفی میشود. یعنی در برگیرنده تمامی منطقه سرحد خراسان است.
استاد سلیمانی همیشه جایگاه ویژه و ممتازی داشته و در مقام نوازندهای ممتاز و یگانه ظاهر شده است. در سال ۱۳۵۳ در اولین جشنواره توس در مشهد استاد سلیمانی بسیاری از مقامها را نواخت و مثنوی او شدیداً تاثیرگذار بود، استاد سلیمانی پس از جشن توس روانه جشن همامت در تونس شد و برنامه او در روزنامه به نام موسیقی خراسان مورد توجه قرار گرفت. وی اجراهای مختلفی در کشورهای مختلف داشت و در جشن هنر شیراز ۲۴ مرداد ۱۳۵۳هم آثاری عجیبی را بر جای گذاشت.
شیوه دوتار نوازیاش هم اکنون در میان نوازندگان منطقه رایج است و در این میان عبدالله سرور احمدی برجستهترین استادی است که در نوازندگی به این شیوه فعالیت داشته که بعد از درگذشت وی در حقیقت سبک « نظرمحمد سلیمانی » را زنده نگه داشته است. البته در حال حاضر نوادگان وی از جمله « استاد سلمان سلیمانی » به شیوه نوازندگی استاد مشغول به فعالیت در زمینه نوزاندگی دوتار است تا این شیوه دوتار نوازی را زنده نگه دارد.
روحش شاد و یادش گرامی
قهرمانی –
تربت جام موسیقی نداره موسیقی باخرز وتایباد را بنام خودش ثبت کرده