با هم بگردیم
با هم بگردیم

توضیحات ارسالی

زیارت « موی سعادت »  که منسوب به پیامبر اکرم (ص) است در روسـتای میان‏ ولایت  و در روستای جوزقان  شهرستان تایباد واقع است،تولیت آن در اختیار سادات خاندان حسینی‌القادری، ازخلفای طریقت قادریه می باشد.

موی سعادت در مسجد محمّدرسول الله که به موی‏ سعادت و موی مبارک نیز مسمّی است نگهداری می‌شود.

بانی مسجد مذکور حاجی خلیفه سیّد میریحیی (متوفی1336هـ.ق و مدفون در آستانه احمدیه در تربت‏ جام) بوده که نزد مریدانش به «پارسا» مسمّاست.

به استناد منابع مکتوب و شفاهی منطقه چون دیوان خوافیا و سنگ‏ مزارات خاندان حسینی‏ القادری، موی مبارک در جریان بازگشت از سفر معنوی حج حاجی خلیفه میریحیی در هنگام حضور در ترکیه توسط سلطان آنجا به این پیر طریقت اهدا شده است.

اما داستان چگونگی دست به دست شدن و رسیدن این تار موی ارزشمند به این روستا، شنیدنی و جالب است.
به نقل از خادم این زیارتگاه،حدود نهصد سال پیش فردی به نام شیخ احمد جامی که عارفی بزرگ و مشهور بوده است قصد سفر حج می کند و راهی خانه خدا می شود.

شیخ احمد یکی از روزها که مشغول طواف کعبه بوده، با فردی رو به رو می شود که به او مویی از پیامبر اکرم (ص) را هدیه می دهد. جامی با رضایت بسیار پذیرفته و از آن مراقبت می کند.

البته تمام سوغات جامی از این سفر موی سعادت نبود و وی در ادامه، راه خود را به سوی کربلا کج می کند. شیخ جامی از کربلا نیز با دست پر خارج شده و صاحب عَلَم حسینیِ گرانقدری می شود.

شیخ احمد به همراه موی سعادت و علم حسینی به شهر تایباد می رود، موی سعادت را نزد خویش نگه می دارد و علم را به یکی از بزرگان خاندان می سپارد.

موی سعادت پس از مرگ شیخ احمد جامی به پسرش می رسد و در نهایت نیز به روستای جوزقان واقع در شهر تایباد راه پیدا می کند.

گفته می شود امروزه تار موی حضرت محمد (ص) در مقبره ای چوبین در کنار مزار پسر جامی نگهداری می شود و کسی اجازه دیدن و باز کردن صندوقچه را ندارد.

همان طور که اشاره شد، روایات و داستان موی سعادت به نقل از خادم زیارتگاه روستای جوزقان بوده است.

دیدگاه خود را بیان کنید

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “تار موی سعادت”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *