با هم بگردیم
با هم بگردیم

توضیحات ارسالی

حمام سرابی مربوط به دوره قاجار است و در تویسرکان، خیابان امام حسین، محله سرابی، جنب کوچه شهید امیدی واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۸ اسفند ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۵۱۶۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده.

این اثر با مساحت 550 مترمربع و زیربنای 480 مترمربع و ارتفاع متوسط سه متری از سطح زمین، مصالحی نظیر سنگ، آجر، آهک، ملات و ساروج در ساخت این بنا به کار رفته است.

در حال حاضر کتیبه آهکی این بنا در موزه تاریخ و فرهنگ تویسرکان، خانه مسعودی نگهداری می‌شود. در این کتیبه آمده است.این خانه به همت اهل قریه به سنه 1303 هجری قمری ساخته شده است.

این حمام برابر اصول و قاعده از دو بخش اصلی گرمخانه و یا حمام گرم و سردخانه یا حمام سرد تشکیل شده است؛ در بخش گرمخانه گنبدی مدور دیده می‌شود که در زیر آن چهار دهانه طاق به سبک رومی و حوض آبی از جنس سنگ گرانیت در میانه این بخش احداث شده است.

این بنای تاریخی دارای قناتی اختصاصی بوده و از حوض کنار این مجموعه، آب آشامیدنی اهالی سرابی تأمین می‏شده و مازاد آن در حمام مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

به گفته او بر اثر گذشت زمان و حوادث طبیعی درحدود سی سال پیش این چشمه مسدود شده و آب لوله‌کشی جای قنات جوشان را گرفته است.

دیدگاه خود را بیان کنید

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “حمام تاریخی سرابی (سفره خانه سراب)”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *