با هم بگردیم
با هم بگردیم

توضیحات ارسالی

روستای ییلاقی بزنگان یکی از مهم ترین و زیباترین مناطق گردشگری شهرستان سرخس است که در فاصله 80 کیلومتری جنوب غربی شهر سرخس واقع شده است. این روستای کوهستانی دارای باغ های میوه بخصوص هلو و آلو بوده و وجود کوه های متصل به هم، چشمه های جوشان، دشت های سرسبز و دریاچه زیبای آن سبب شده تا خیل کثیری از گردشگران در فصول مختلف سال به این روستا سفر نمایند و از جاذبه های طبیعی و مناظر زیبای آن لذت ببرند. از دیگر جاذبه های طبیعی این روستا می توان به دو غار بزنگان و کرکس اشاره کرد که اولی دارای قدمت تاریخی نیز می باشد. این دو غار هر ساله مورد بازدید تعداد زیادی از کوهنوردان قرار می گیرد. علاوه بر جنبه طبیعی روستا وجود تعدادی آثار و محوطه تاریخی بر اهمیت این روستا افزوده است. قلعه کهنه بزنگان یکی از این آثار است که نشان گر قدمت دیرینه این روستا می باشد.

معماری روستا

بیشتر خانه‌های روستا در یک طبقه با سقف مسطح و با در و پنجره‌های کوچک ساخته شده‌اند. شکل خانه‌ها و طراحی داخلی آن‌ها از نوع معیشت و فعالیت اقتصادی خانوار تأثیر پذیرفته است. مصالح عمده به کار رفته در ساخت اغلب خانه‌ها از آجر، خشت، گل، سیمان، تیرآهن و مانند آن است. سقف خانه‌های جدید با قیر اندود شده است. سقف بناهای قدیمی کاهگی می باشد. جنبه‌های ساختاری معماری سنتی این روستا، بسیار جالب توجه است.

محصولات روستا

مهم‌ترین محصولات زراعی این روستا شامل گندم، جو، نخود، عدس، زیره، هندوانه و زعفران است. اراضی زراعی روستا به شیوه آبی و دیم کشت می شوند. آب مورد نیاز کشاورزی از قنات، چشمه و چاه تأمین می شود.
گوشت قرمز و انواع لبنیات، مهم‌ترین تولیدات دامی روستا هستند.
باغداری در روستای بزنگان رونق دارد و انواع میوه‌های سیب، گردو، گیلاس، زردآلو و بادام در آن به عمل می آید. زعفران، محصول درآمدزای مردم این روستا است.

صنایع دستی روستای بزنگان

مهم‌ترین صنایع دستی روستای بزنگان فرش بافی است که با طرح‌های مرکب بلوچی و نقش‌های یعقوب خانی و هفت رنگ بافته می شود.

مردم روستای بزنگان مراسم ملی و مذهبی را باشکوه خاصی برگزار می کنند. مراسم اعیاد فطر، قربان، میلاد پیامبر (ص) و امام رضا (ع)، مهم‌ترین مراسم مذهبی مردم این روستاست. آتش افروزی در چهارشنبه سوری، آئین‌های ویژه عروسی سنتی و مراسم تعزیه، سینه زنی در ایام محرم از دیگر مراسم مردم این روستاست.
تار نوازی در مراسم مختلف روستا رایج است. بهره‌گیری از انواع آهنگ‌ها و ترانه‌های بومی، حال و هوای خاصی به مراسم جشن و شادی مردم می بخشند.
الک دولک، هفت سنگ، کمر بازی و کشتی محلی، بازی های رایج مردم روستای بزنگان می باشند.
استفاده از پوشاک محلی در میان مردم روستای بزنگان رایج نیست، ولی زنان کهنسال همچنان از لباس‌های محلی استفاده می کنند. لباس محلی زنان شامل پیراهن بلند و پرچین و روسری است.
از غذاهای محلی و خوش طعم این روستا می توان به آش کشک، انواع نان‌های محلی، کباب زعفرانی، اشکنه و کالجوش اشاره کرد.

از اماکن دیدنی این روستا می توان به غار و دریاچه و قلعه این روستا نیز اشاره نمود

اینستاگرام

دیدگاه خود را بیان کنید

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “روستای گردشگری بزنگان”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *