با هم بگردیم
با هم بگردیم

توضیحات ارسالی

نام های دیگر این روستای زیبای گردشگری دِلارام (نام‌های دیگر تِراران، طِراراناست و همچنین این روستا به نام دهکده پزشکان به ثبت ملی رسیده است.

دلارام در عرض جغرافیایی ۳۴ درجه و ۴۴ دقیقه شمالی و ۴۹ درجه و ۵۷ دقیقه طول شرقی واقع شده‌است. از شمال به کوه‌ها، از جنوب به روستای چال، از شرق به زاغر و از غرب با نقوسان مجاور است.

روستای دلارام به دهکده پزشکان نیز معروف است و تابلویی به همین نام در منطقه ورودی آن نصب شده‌است.

روستایی کوچک با آوازه ای بلند

این روستا که در ۶ کیلومتری شهر تفرش قرار دارد، دارای آب و هوایی پاک، چشم اندازهای بسیار زیاد و مناظر طبیعی و دیدنی است و قدمت برخی از این مناظر به قبل از اسلام برمی گردد.

روستایی که علی رغم جمعیت کم آن، توانسته پزشکان و مهندسان مشهوری در رشته‌های مختلف به جامعه تحویل دهد. بسیاری از این پزشکان دست‌ پروده‌ی این روستا در نقاط مختلف کشور و دنیا به طبابت مشغولند.

افراد معروف دلارام

پروفسور اردشیر قوام‌ زاده پدر پیوند مغز و استخوان ایران و پروفسور احمد پارسا پدر علم گیاه شناسی نوین ایران و نخستین استاد گیاه شناسی دانشگاه تهران از مشاهیر این منطقه هستند.دکتر شب ‌افروز جزو اولین دندانپزشکان ایران و پایه‌گذار بخش دندانپزشکی دانشگاه تهران نیز از اهالی دلارام است.عطاءالله پارسا دکتر داروساز، قدرت‌الله پارسا پروفسور رادیولوژی، محمدحسین پارسا دکترای اقتصاد و حسن پارسا، مهندس باسابقه راه و ساختمان (سازنده پل جدید دزفول و کارخانه‌های بزرگ متعدد)ازجمله افراد معروف دلارام هستند.

نیکی کریمی بازیگر و هنرپیشه سرشناس ایرانی اهل این منطقه است

و روزبه پارساپور تاریخدان، نویسنده و بنیانگذار مرکز مطالعات خلیج فارس نیز اهل دلارام است

قدمت این روستا به دوره ایلامیان و حتی پیشتر یعنی به دوره مادها برمی گردد. در کتب تاریخی از این روستا به عنوان مرکز تفرش نام برده شده است

مناطق گردشگری روستا

دشت تراران-درخت گردو شهسواری(درخت انوشیروان)-قلعه دختر-قلعه معمار-تخت رستم-آب گراب (آبگَرّو و به گویش بومی «اُو گر اُو» به معنای آبی که از سنگ میجوشد)سر خاک-رزاوه-کوه سه‌سوراخ (دارای سه یا چندین غار)-شاه‌چنار-سر اَسْتَل(استخر)-چشمه علی

اینستاگرام

دیدگاه خود را بیان کنید

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “روستای گردشگری دلارام”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *