با هم بگردیم
با هم بگردیم

توضیحات ارسالی

کوه گل افشان چابهار
این پدیده، یکی از جذاب ترین و مفرح ترین جاهای دیدنی چابهار است که هر ساله مسافران زیادی از ایران و سراسر کشور های دیگر برای دیدار از آن به چابهار سفر می کنند.
در سیستان و بلوچستان و در شمال جاده کهیر – تنگ ( جنوب جاده کهیر – زر آباد ) کوه گل فشان مخروطی شکلی وجود دارد که بزرگ ‌ترین و مشهور ترین کوه گل افشان فعال ایران است. این گل‌ فشان ها در 95 کیلومتری غرب بندر کنارک و در دشت کهیر نرسیده به روستای تنگ در زمینی مسطح واقع شده و دارای سه تپه کوچک گل فشان است. که یکی از آنها شبیه آتشفشان و در حال حاضر فعال است و بقیه آنها نیز از چند سال قبل به صورت غیر فعال در آمده‌ اند.
پدیده کوه گل افشان چیست؟

گل‌ افشان که همان اثر کوه گل افشان می باشد یکی از عوارض ژئومورفولوژی و زمین شناسی است. که از یک یا چند دهانه آتشفشانی تشکیل شده و به طور مداوم گل سردی از آن به خارج پرتاب و روان شده و با انباشته شدن روی هم، کم‌ کم مخروط های کوچک و بزرگی را تشکیل می ‌دهد.
برخی معتقدند اثر گل ‌فشان پدیده ‌ای مرتبط با فعالیت‌ های آتشفشانی زیر زمینی است که اثر آن را از بیرون زمین مشاهده می کنیم. اما از طرفی دیگر اغلب دانشمندان معتقدند این پدیده خاستگاه غیر آتشفشانی دارد.
علل وجود کوه گل فشان سیستان

نظر های گوناگونی در مورد علت وجود این چشمه ها و تشکیل کوه گل فشان چابهار ذکر شده است. یکی از این نظریه ها می گوید: به علت نزدیکی زیاد این منطقه به اقیانوس هند و همچنین شکل خاص پوسته زمین در این ناحیه، پوسته اقیانوس با شیب بسیار تندی در زیر این منطقه به داخل زمین فرو می رود که باعث به وجود آمدن فشار های زیادی به پوسته زمین می گردد.
فشار به وجود آمده باعث خروج آب و به همراه آن گل و لای می شود. این عامل یکی از علت های بوجود آمدن گل افشان ها و چشمه های آب معدنی فراوان در این منطقه به حساب می آید. سرد بودن گل و عدم وجود بخار به همراه آن تاییدی بر صحت ادعای ذکر شده است. زیرا در مناطقی که پدیده های مشابهی به علت گرمای زمین و فعالیت های آتشفشانی رخ می دهد، خروج آب گرم به همراه بخار طبیعی تر است.
جغرافیای کوه گل افشان در چابهار

کوه گل افشان بندر تنگ با ارتفاع تقریبی 100 متر و قطر قاعده کمی بیش از 100 متر در فاصله حدود 100 کیلومتری شهرستان چابهار قرار دارد. اطراف این کوه را بیابانی وسیع فرا گرفته که ظاهرا این بیابان نیز همچون خود کوه ماحصل اتفاقاتی درون زمین است.
اطراف کوه گل افشان در فاصله تقریبی حدود 200 متر از کوه، چاله ای به عمق حدود 2 متر ایجاد شده که برای رسیدن به کوه باید وارد این چاله شد. بالا رفتن از کوه اگر فصل بارندگی نباشد تقریبا راحت است و به راحتی می توانی به آن برسی.
در کوه گل افشان چه می بینیم؟

در بلندای این تپه ‌ها، دهانه‌ هایی به قطر چند سانتی متر وجود دارد و از دهانه کوه گل‌ فشان که در حال حاضر فعال است؛ به طور متناوب گل خاکستری رنگ خارج شده و به سوی دامنه ‌ها سرازیر می ‌شود. دوره تناوب این پدیده نادر و زیبا ده تا پانزده دقیقه است که این عمل با لرزش خاک همراه است و گاهی به هنگام خروج گل، صدایی همانند شلیک تفنگ از آن به گوش می ‌رسد.
در بالاترین نقطه کوه چاله ای به قطر کمتر از یک متر و به عمق حدود نیم متر وجود دارد که با گل پوشیده شده است. در فواصل زمانی حدود یک دقیقه، مقداری گل با صدای خاصی شبیه به ترکیدن یک حباب، از چاله خارج و به اطراف پراکنده می شود. احتمالا تمام این کوه در طول سالیان دراز بر اثر فعالیت این چشمه ایجاد شده باشد. در کنار این کوه، دو کوه کم ارتفاع دیگر وجود دارد که به نظر می رسد زمانی آنها نیز گل افشان بوده اند.
دیدن این منظره همراه با صدای آن بسیار می تواند جالب باشد. هر چند داشتن یک دست لباس اضافی برای گل بازی  ضروری می نماید. جمع گروهی و دوستانه در کنار این پدیده می تواند لحظات شادی را برایت به همراه بیاورد. اگر به  چابهار سفر کردی و این کوه گل افشان را ندیدی یعنی مقداری از سفر خود را از دست داده ای و باید یه روز بالاخره بازگردی و جاهایی را که ندیدی را ببینی.
خواص گل فشان برای پوست و یا سایر بیماریها؟

مواد معدنی و آلی در گل حاصل از گل فشان چابهار برای بهبود و درمان بسیاری از بیماریهای پوستی، انقباض عروق، دردهای مفصلی، درمان درد کمر و تنگی عضلانی موثر و مفید است. از این گل حتی برای ساخت سفال و گل بازی کودکان نیز استفاده می شود.

دیدگاه خود را بیان کنید

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “کوه گل افشان”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *