با هم بگردیم
با هم بگردیم

جاذبه های گردشگری سنندج

سنندج شهری در شمال غرب ایران و مرکز استان کردستان است. شهری کوهپایه‌ای که در دامنه کوه‌های زاگرس آرمیده و دیدنی‌های بسیاری برای عرضه دارد. این شهر از هر دوره تاریخی یادگاری دارد که دیدن آن‌ها هر کسی را به وجد می‌آورد. البته دیدنی‌های طبیعی این شهر سرسبز از دیدنی‌های تاریخی‌اش کمتر نیست.

در این مطلب قصد داریم سفری به سنندج داشته باشیم. با ما همراه باشید تا با جاهای دیدنی این شهر، سوغات، شرایط اقامت در این شهر و مسیر دسترسی به شهر سنندج بیشتر آشنا شویم.

مطلب قصد داریم مهمان شهر کوهستانی و کرد‌نشین سنندج شده و با جاهای دیدنی آن آشنا شویم.

 

 

جاذبه‌های طبیعی سنندج

دریاچه سد قشلاق یک از دیدنی ترین جاذبه های سنندج

دریاچه سد قشلاق یا دریاچه سد وحدت، یکی از دیدنی ترین و جالب ترین جاذبه های این شهر برای دوست داران طبیعت است. اگر دوست دارید تا مدتی از زمان خود را در طبیعت این شهر سپری کرده و از چشم انداز زیبای طبیعت این شهر لذت ببرید، دریاچه سد قشلاق می تواند بهترین گزینه برای شما باشد. این دریاچه در ۱۲ کیلومتری شمال این شهر واقع شده و یکی از مناطق آرام و بکر این شهر محسوب می شود. در این دریاچه می توانید به یک پیک نیک آرام به همراه خانواده رفته و از دیدن گونه های مختلف ماهی که در این دریاچه زندگی می کنند لذت ببرید. علاوه بر آن، می توانید از تفریحات آبی مانند امکانات قایق سواری در دریاچه هم بهره مند شوید.

آدرس: ۱۲ کیلومتری شمال سنندج، دریاچه سد قشلاق

 

دریاچه سد قشلاق - الی گشت

باغ سپیدار از باغ های تاریخی و جاذبه های سنندج

باغ سپیدار که امروز به یکی از جاذبه های این شهر تبدیل شده است، در گذشته حیاط چاپارخانه قاجار بوده است. این باغ زیبا در مجاورت عمارت وکیل الملک ساخته شده و درختان سپیدار سر به فلک کشیده آن، نمایی بسیار زیبا به آن بخشیده اند. با وجود این که هیچ کدام از اسناد تاریخی این موضوع را تایید نمی کنند، اما بسیاری از مردم اعتقاد دارند که این باغ در گذشته بخشی از عمارت وکیل الملک بوده است. در درب ورودی چوبی و بسیار قدیمی این باغ نوشته هایی با خط نستعلیق وجود دارد که گفته می شود نام اشخاص هستند. این کنده کاری ها ظاهری بسیار زیبا و تاریخی به درب ورودی این باغ داده اند. به طور کلی می توان گفت که باغ سپیدار یکی از زیباترین جاذبه های این شهر بوده و به هیچ عنوان نباید بازدید از آن را از دست بدهید.

آدرس: سنندج، خیابان کشاورز، مجاور عمارت وکیل

 

حمام خان سنندج از مهم ترین جاذبه های سنندج

یکی از قدیمی ترین و بزرگترین حمام ها در بین حمام های تاریخی ایران، حمام خان این شهر است. این حمام که یکی از زیباترین و باشکوه ترین جاذبه های این شهر محسوب می شود، در سال ۱۲۲۰ هجری قمری و در کنار بازار سرپوشیده سنندج و در مجاورت مسجد داروغه به دستور همان امان‌الله خان ساخته شده است. این حمام بزرگ به ۱۰ بخش تقسیم می شود که این بخش ها شامل سردر ورودی، هشتی، سربینه، میان در، بینه، خزینه، خلوتی، سرویس‌های بهداشتی، آب انبار اضافی و تونه می شوند.حمام خان که قدمت آن به دوران حاکمان صفوی برمی گردد، در لیست میراث ملی کشور به ثبت رسیده است.

آدرس: سنندج، ضلع شمالی بازار سنندج، جنب مسجد داروغه

بازار سرتپوله در بین دیدنی ترین جاذبه های سنندج

بازار سرتپوله یکی از قدیمی ترین بازارهای این شهر است که امروزه بیشتر از یک بازار، تبدیل به یکی از جاذبه های این شهر شده است. این بازار در محله سرتپوله قرار داشته و از خیابان شهدا تا بازار قدیمی سنندج ادامه دارد. این مسیر در گذشته مسیر مریوان و سقز به کردستان عراق بود و تاجران زیادی از آن برای عبور و انجام تجارت های خود استفاده می کردند. به همین دلیل رفته رفته در این مسیر بازاری ساخته شد و تجارت در آن رونق بسیار بیشتری گرفت. امروزه کالاهای زیادی در این بازار به فروش نمی رود و بازار سرتپوله آن رونق قدیمی را ندارد. اما با این وجود برای افرادی که به بافت و بناهای قدیمی علاقه دارند، بازار سرتپوله یکی از بهترین جاذبه های سنندج محسوب می شود.

آدرس: سنندج، محله سرتپوله

حمام صلاحی از جاذبه های پنهان سنندج

یکی دیگر از حمام های تاریخی در بین جاذبه های این شهر، حمام صلاحی است. این حمام یکی از خاص ترین حمام های عمومی و تاریخی ایران است. چرا که سطح این حمام از سایر بناها پایین تر بوده و به نوعی در زیر زمین ساخته شده است. این نوع معماری به همراه قوص هایی که در گنبد و طراحی کلی حمام صلاحی مشاهده می شود، وجه تمایز آن را با سایر حمام ها به وجود آورده و باعث شده تا این حمام یکی از جاهای دیدنی این شهر محسوب شود. دلیل این که این حمام در زیرزمین ساخته شده است، استفاده بهتر و بیشتر از قنات های زیرزمینی است. برخی از دیدنی ترین بخش های حمام صلاحی در سنندج شامل سردر ورودی، هشتی، حمام سرد خلوتی، گرم‌خانه و خزینه می شوند.

آدرس: سنندج، خیابان فردوسی، داخل پاساژ کفش‌فروش‌ها

کلیسای سنندج، یکی از دیدنی ترین جاذبه های سنندج

ارمنی های مسیحی که از دولت عثمانی رانده شده بودند، در زمان حکومت صفویان به ایران پناه آورده و در حوالی سنندج سکونت کردند. مدت ها بعد و در دوران قاجار، ارمنی هایی که به ایران آمده بودند، یک کلیسا برای خود ساختند تا بتوانند به عبادت بپردازند. آن کلیسا، کلیسای این شهر نام گرفت و امروزه تبدیل به یکی از جاذبه های این شهر شده است. این کلیسا یکی از زیباترین معماری ها را در بین بناهای تاریخی داشته و برخی از زیباترین جاذبه های آن شامل آب سنگ و آب نما و قنات داخل حیاط آن اشاره کرد. اگر قصد سفر به سنندج را دارید، به هیچ عنوان بازدید از کلیسای سنندج را از دست ندهید.

آدرس: سنندج، محله آغه زمان، خیابان نمکی، کوچه کلیسا

عمارت سالار سعید از جاذبه های دوران قاجار سنندج

عمارت سالار سعید یا خانه حبیبی یکی از مهم ترین جاذبه های این شهر است که قدمت آن به دوران قاجار می رسد. این بنا در ابتدا که ساخته شد، تنها یک عمارت مسکونی برای اشراف زاده های دوران قاجار بود. اما پس از مدتی، کاربری این بنا تغییر کرد و تبدیل به یکی از خانه های پیشاهنگی سنندج شد. امروزه اما عمارت سالار سعید، علاوه بر این که خود یکی از جاذبه های سنندج محسوب می شود، موزه این شهر را هم در دل خود جای داده است. بنابراین شما با بازدید از عمارت سالار سعید سنندج، نه تنها از یک بنای تاریخی دیدن می کنید، بلکه می توانید سری هم به موزه سنندج بزنید. به همین دلیل توصیه می کنیم که به هیچ عنوان بازدید از عمارت سالار سعید را از دست ندهید.

آدرس: سنندج، خیابان امام، کوچه حبیبی

عمارت آصف وزیری یکی از جاهای دیدنی سنندج

یکی دیگر از بناهای تاریخی و بسیار زیبای سنندج که در دوران حکومت صفویان ساخته شده و امروزه به عنوان یکی از جاذبه های دیدنی این شهر به شمار می رود، عمارت آصف وزیری است. اصل این عمارت که با نام خانه کرد هم شناخته می شود، در زمان صفویان ساخته شد، اما در دوران حکومت قاجار و پهلوی هم برخی از بخش های این عمارت به آن اضافه شد. به همین دلیل می توان گفت که از نظر هنر و معماری ایرانی، عمارت آصف وزیری اهمیت بسیاری دارد. چرا که نماینده معماری سه دوره از حکومت های ایران است. هنگام بازدید از این بنای تاریخی زیبا، می توانید از موزه مردم شناسی این شهر که در دل این عمارت ساخته شده است هم دیدن کنید.

آدرس: سنندج، خیابان امام خمینی (شاپور)، نرسیده به مسجد دارالاحسان

عمارت خسروآباد یکی از زیباترین عمارت های سنندج

عمارت خسروآباد که روزگاری محل زندگی خاندان اردلان، یکی از مهم ترین خاندان های قاجار بوده است، تنها یک بنای زیبا نیست. از این بنای تاریخی به عنوان مهم ترین عمارت کردستان یاد می شود. این عمارت یکی از زیباترین و بهترین معماری ها را بین عمارت های کردستان داشته و گچ بری های زیبای آن می تواند شما را خیره کند. در این عمارت مراسم های بسیاری برگزار شده و شاهان دوران قاجار برای مهمانی و استراحت به این عمارت سفر می کردند و مهمان خاندان اردلان می شدند. اگر به این شهرسفر می کنید، به هیچ عنوان بازدید از این بنا را از دست ندهید.

آدرس: سنندج، بلوار خسروآباد

عمارت خسروآباد - الی گشت

عمارت مشیر دیوان یکی از دیدنی ترین بناهای سنندج

یکی دیگر از بناهای تاریخی بسیار زیبای این شهر که در دوران قاجار و به فرمان میرزا یوسف مشیر دیوان ساخته شده است، عمارت مشیر دیوان است. یکی از نکاتی که جذابیت این بنا را دو چندان می کند، استفاده از معماری ایران در جای جای این بناست. در ساخت تمامی این بنا از معماری ایرانی استفاده شده است و همین موضوع عمارت مشیر دیوان را به یکی از ارزشمندترین جاذبه های این شهر تبدیل کرده است. این عمارت هفت حیاط جداگانه داشته که هرکدام از آن ها مخصوص مراسم یا کار خاصی بودند. در هر حیاط یک آبنمای زیبا ساخته شده و طبیعت سرسبز آن ها باعث نشاط هر بیننده ای می شود. اگر به محله قدیمی سرتپوله سری زدید، بازدید از این عمارت را از دست ندهید.

آدرس: سنندج، خیابان شهدا (فرح)، محله‌ی قدیمی سرتپوله


تالاب عینک(در یک برگه جدید مرورگر باز میکند)


کلام آخر درباره جاهای دیدنی سنندج

در این مطلب ۱۰ مورد از زیباترین جاذبه های این شهر را بررسی کردیم. بی شک این شهر بناهای تاریخی و جاذبه های طبیعی بی شمار دیگری هم داشته و بازدید از همه آن ها در یک سفر کوتاه غیر ممکن است. مهم نیست که طرفدار چه جور مکان دیدنی و جاذبه های گردشگری باشید، در هر صورت در شهر زیبای سنندج یک مکان دیدنی پیدا می شود که رضایت شما را جلب کند. در صورتی که از طبیعت یا بناهای تاریخی این شهر دیدن می کنید، فراموش نکنید که در حفظ و نگهداری این سرمایه های ملی کوشا باشید. اگر شما هم تجربه سفر به سنندج و بازدید از این شهر زیبا را داشته اید، در بخش نظرات به ما بگویید که جاذبه گردشگری مورد علاقه شما کدام است. از همراهی شما تا پایان این مطلب سپاس گزاریم.

جاهای دیدنی سنندج - الی گشت

 

Instagram

اشتراک گذاری

پست های مشابه

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *