با هم بگردیم

اقامتگاه بوم گردی چیست

آموزش

۸ خرداد ۱۴۰۲ 268 بازدید
با هم بگردیم

اقامتگاه بوم گردی چیست

اقامتگاه بوم گردی چیست؟
تا به حال در محیطی روستایی و بکر اقامت داشته‌اید؟ تمایل دارید سفری هیجان‌انگیز به اینگونه از خانه‌های روستایی داشته باشید؟ چنانچه بخواهید از تجربه‌ی اقامتی نو در سفر لذت ببرید و طعم زندگی به سبک سنتی را امتحان کنید، پیشنهاد می‌کنیم اقامتی متفاوت را در اقامتگاه های بوم گردی همچون اقامتگاه های بوم گردی استان گیلان داشته باشید. بوم گردی نوعی از یک سفر است که امروزه در میان گردشگران چه داخلی و خارجی طرفداران بسیار دارد. به طوری که این واژه هم اکنون در گردشگری نه به شکل سنتی بلکه کاملا مدرن برگزار می‌شود و در گسترش و رونق دادن به صنعت توریسم تأثیر به سزایی داشته است. افراد بسیاری هستند که شاید نامِ اقامتگاه بوم گردی را شنیده باشند اما معنی آن را ندانند.

این اقامتگاه ها بیشتر به واسطه افراد محلی اداره می شود تا در انتقال ویژگی های اجتماعی و فرهنگی موفق تر عمل کنند تزیینات و ساختار اقامتگاه های بوم گردی نیز تداعی کننده ویژگی های همان منطقه هستند و حتی غذاهای سرو شده در ان نیز از میان خوراک های محلی انتخاب می شود.

یکی از مسئولیت های اقامتگاه های بوم گردی هم نشان دادن فرهنگ است که باعث می شود اجرای مراسم در اقامتگاه ها مورد توجه قرار گیرد. رقص ها و موسیقی های محلی، بازی های سنتی، لالایی ها و … همه و همه چیزهایی هستند که می توانید در اقامتگاه های بوم گردی شاهدشان باشید.

خدمات بهداشتی و رفاهی

نوع ارائه خدمات در اقامتگاه های بوم گردی متفاوت هستند که در اینجا به موارد مهم آن اشاره می کنیم:

حمام و سرویس بهداشتی

گفتیم که اقامتگاه بوم گردی  باید  بیشتر  سبیه یک خانه و مهمانان و میزبانان شبیه  اعضای یک خانواده باشند در  اینجا اعضای  خانواده از سرویس های بهداشتی  وحمام  مشترک استفاده می کنند.

دلیل این کار می تواند به ساختار خانه های قدیمی بازگردد و برای آنکه کمترین آسیب متوجه آنها شود تعداد سرویس ها کاهش می یابد. دلیل دیگر حفظ شکل سنتی است و نمی توان آن را خیلی مدرن و امروزی کرد. البته حفظ بهداشت در این اقامتگاه ها به شدت مورد توجه قرار می گیرد و نباید نگران آن باشید.

نوع سرویس دهی

در اقامتگاه های بوم گردی  همه چیز بر عهده خودتان است یادتان باشد که شما به اینجا امده اید تا مانند محلی  ها زندگی کنید در  اقامتگاه های بوم گردی  خبری از خشکشویی نیست تنها یک اشپز خانه در انها وجود دارد  و بر روی امکاناتی نظیر کمد مخصوص و اتاق مجهز هم نمی توانید حساب باز کنید.

جای خواب

معمولا سیستم خواب در اقامتگاه ها کف خواب است و تنها برخی از آنها تخت خواب دارند. به این موضوع توجه کنید و آن را از قلم نیندازید.

سیستم گرمایشی و سرمایشی

بسته به منطقه ای که به آن سفر می کنید با سیستم های گرمایشی و سرمایشی متفاوتی مواجه هستید. البته در بسیاری از اقامتگاه ها از نوع مدرن این سیستم ها استفاده می کنند اما شما ممکن است در میان آنها با بخاری هیزمی، نفتی، پنکه سقفی و …. هم مواجه شوید و خبری از شوفاژ و بخاری های گازی و … نباشد.

هزینه ها

واقعیت این است که اگر به فکر جیب تان باشید  اقامت در اقامتگاه های بوم گردی را به هتل  های چند ستاره ترجیح می دهید  این تنها  یک دلیل ساده است برای انکه نظرتان را در مورد  این اقامتگاه ها عوض  کنید.

علت کاهش هزینه ها در این  نوع اقاماگاه ها به این دلیل نیست که قرار است شما خدمات بدی را دریافت کنید در واقع نوع خدمات در این اقامتگاه ها متفاوت است و همین تاثیری  مستقیم بر هزینه ها می گذارد.

شما در اقامتگاه بوم گردی هزینه کمی می پردازید و خدمات کمتری نسبت به هتل ها دریافت می کنید اما در عوض فرصت یادگیری بیشتری دارید. از محیط زیست مقصد گرفته تا نوع غذاها و آداب و رسوم مردم را در همین مکان ها می شناسید و این را نمی شود با پول ارزش گذاری کرد.

راهنمایان محلی

چند بار در یک مقصد موفق به پیدا کردن جاذبه مورد نظرتان نشده و یا آن طور که باید در موردش اطلاعات به دست نیاورده اید؟! یکی از ویژگی های اقامتگاه های بوم گردی حضور راهنمایان و بلدهای محلی در آنها و تلاش برای فراهم کردن فرصت بازدید از سیمای طبیعی و بستر فرهنگی منطقه برای مسافران است.

کمک های اولیه و خدمات پزشکی

بسیاری از اقامتگاه های بوم گردی  در محیط های طبیعی  و به دور از مراکز شهری قرار دارند و این بدان معنی  است که خدمات امدادی  از انها فاصله دارد. به همین دلیل این اقامتگاه ها باید  مخاطرات و حوادث مرتبط با فعالبت خود را شناسایی کنند در  مراحل صدور  مجوز ان  را ارائه دهند.

سابقه اقامتگاه های بوم گردی در ایران

از یک دهه قبل  بود که واحد های  بوم گردی  به تدریج در ایران ربه وجود امدند مناطق گردشگر پذیر به صورت خود جوس واحدهایی را ایجاد  کردند  که نشانه هایی از جوامع محلی داشت  و حال وهوای سنتی را برای مردم تداعی می کرد.

این واحدها  مانند  امروز شناسنامه ناشتند  و ان چنان نظارتی روی انها نبود  با توجه به استقبال  کردشکران ضوابط تشکیل  این واحد ها توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور  تدوین شد و کسب  و کارهای کوچکی در این زمینه شکل گرفت.

حالا اقامتگاه های بوم گردی در بیشتر نقاط ایران اعم از شهر و روستا، فعالیت می کنند. روستاها و مناطق نمونه گردشگری، کویرها و مناطق جنگلی و همه روستاهای کشور که دارای جاذبه های تاریخی، فرهنگی و … هستند مکان های مناسبی برای احداث اقامتگاه به شمار می روند.

اشتراک گذاری

پست های مشابه

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *