با هم بگردیم
با هم بگردیم

فرصت شغلی که در صنعت گردشگری انتظارتان را می‌کشند

بازار کار رشته گردشگری به چه صورت است؟

گردشگری یکی از بزرگترین بازارهای کار و اشتغال را در سطح جهان دارد. بر اساس آخرین آمار سازمان جهانی گردشگری از هر 10 فرصت شغلی که در جهان شکل می‌گیرد، یک فرصت به گردشگری اختصاص دارد. با این حال گردشگری جزو آن دسته از صنایعی است که متغیرهای زیادی در مسیر توسعه کسب‌ و کارهای آن تاثیرگذار است.

نوسانات اقتصادی، چالش‌های سیاسی و شیوع بیماری‌های واگیر و مسائلی از این دست می‌تواند بر روی بازار کار گردشگری در سطح داخلی و خارجی تاثیرگذار باشد. با این حال به دلیل اهمیت روزافزون صنعت گردشگری در سطح جهان و درک این اهمیت از سوی کشورها، هر ساله ابعاد توسعه این صنعت فزونی می‌یابد و افراد بیشتری فرصت اشتغال در آن را کسب می‌کنند. نکته مهم در مبحث اشتغال صنعت گردشگری استفاده از فرصت‌های کارآفرینی و تاکید بر تمایز در چارچوب‌های کسب و کار است.

برای ورود به بازار کار، علاوه بر آشنایی با مهارت‌های تخصصی رشته مورد نظر باید با سایر مهارت‌های فردی هم آشنایی داشته باشید. در حقیقت، این مهارت‌های فردی هستند که یک شخص را از میان رقبا متمایز می‌کنند و سبب موفقیت او در زمینه‌ها و موقعیت‌های شغلی می‌شوند. چنین مهارت‌هایی سبب تعامل بهتر فرد در سازمان و محیط‌های کاری خواهد شد و به طور معمول با نام «مهارت‌های نرم» از آن نام می‌برند. به همین دلیل، برای یادگیری مهارت‌های فردی، مشاهده مجموعه فیلم‌‌های آموزش توسعه مهارت فردی فرادرس پیشنهاد می‌شود که لینک آن در زیر آورده شده است.

۱. راهنمای گردشگری

یکی از کم‌هزینه‌ترین کسب‌وکارهای حوزه‌ی گردشگری ارائه‌ی خدمات به‌عنوان راهنمای گردشگری است. برای کار در این زمینه باید بتوانید دست‌کم به یک زبان خارجی یا بیشتر صحبت کنید و منطقه‌ی مورد بازدید را به‌خوبی بشناسید. البته بسته به کشور و منطقه‌ ممکن است نیازمند کسب برخی مجوزها یا گذراندن دوره‌های خاصی باشید. بسیاری از راهنمایان گردشگری در سراسر دنیا به‌شکل غیررسمی کار می‌کنند. کافی است در مکان‌های تجمع گردشگران یا مسافران مانند هتل‌ها و فرودگاه‌ها خودتان را نشان بدهید و نظر آنها را جلب کنید. همچنین می‌توانید از هتل‌داران یا آژانس‌های مسافرتی و گردشگری بخواهید شما را به گردشگران معرفی کنند.

۲. رستوران و کافه

صنعت رستوران و کافه یکی از صنایع مهم در زنجیره‌ی ارزش صنعت گردشگری است. هرچند برخی گردشگران ترجیح می‌دهند غذاهای آشنا و سازگار با ذائقه‌شان را میل کنند اما خیلی‌ها هم بدشان نمی‌آید غذاهای محلی را امتحان کنند، برخی حتی خوردن غذاهای محلی جامعه‌ای را که به دیدنش می‌روند، ضروری می‌دانند. بنابراین اگر در منطقه‌ی گردشگری هستید، بهتر است غذاهای محلی را در منویتان بگنجانید

۳. هتل و اقامتگاه

برای هر گردشگری، اگر مهمان نباشد، وجود مکانی برای اقامت ضروری است. بنابراین هتل‌ها و اقامتگاه‌ها نقشی حیاتی در منطقه‌های گردشگری دارند. درواقع پیش از دیدن منطقه‌ی موردنظر، چگونگی دسترسی به محل اقامت و کیفیت آن بر تجربه‌ی گردشگر تأثیر می‌گذارد.

حقیقت مهم این است که نبود هتل‌ها و اقامتگا‌ه‌های باکیفیت منطقه‌های گردشگری باعث کاهش تعداد گردشگران علاقه‌مند به سفر به آن منطقه‌های می‌شود. بنابراین یکی از گزینه‌های خوب سرمایه گذاری در حوزه‌ی گردشگری، هتل‌ها و اقامتگاه‌ها هستند. راه‌اندازی انواع اقامتگاه‌ها مانند هاستل، هتل‌آپارتمان، B&B، اقامتگاه‌های بوم‌گردی از دیگر ایده‌های گردشگری جذاب هستند.

۴. خدمات حمل‌ونقل

کسب‌وکارهای مرتبط با حمل‌ونقل در منطقه‌های گردشگری امکان خوبی برای شکوفایی دارند. گردشگران معمولا تمایل دارند به‌طور گروهی از جایی به جای دیگر بروند، بنابراین اتوبوس‌های باکیفیت نقش مهمی در ارائه‌ی خدمات دارند. وسائل نقلیه همچنین برای انتقال گردشگران از هتل به محل اقامت ضروری هستند. تاکسی‌ها و ون‌ها هم برای گروه‌های کوچک، زن‌وشوهرها و کسانی که تنها سفر می‌کنند مناسب هستند.

۵. خدمات کرایه‌

کسب‌وکارهای کرایه‌ی اقلام گوناگون یکی دیگر از فرصت‌های سودآور کسب‌وکار در منطقه‌های گردشگری هستند. اقلام مختلفی را از جمله خودرو، جت‌اسکی، قایق، اسب و شتر و… می‌توان به گردشگران اجاره داد. می‌توانید تحقیق کنید و ببینید گردشگران چه چیزهایی را لازم دارند و نمی‌توانند آنها را در سفر همراه خود داشته باشند. کافی‌ست این موارد را شناسایی و سپس به‌اندازه‌ی کافی تهیه کنید. در گام بعدی آنها را اجاره بدهید.

۶. تهیه و عرضه‌ی سوغات

فروشگاه‌های عرضه‌ی سوغات و تولیدات محلی یکی از ایده های سودآور کسب و کار در صنعت گردشگری است. گردشگران زیادی به خرید صنایع دستی محلی، هدیه‌های جذاب، لباس‌های سنتی و مانند آن به‌عنوان یادگاری علاقه‌مند هستند. بنابراین تهیه و فروش این محصولات فرصت سودآوری است. اما برای این کار باید فروشگاهی زیبا داشته باشید که در مکان خوبی قرار گرفته باشد.

۷. وبلاگ‌نویسی درباره‌ی سفر و گردشگری

یکی دیگر از ایده‌های درآمدزا در حوزه‌ی گردشگری که می‌توانید با هزینه‌ی ناچیز و حتی بدون هیچ هزینه‌ای پیاده کنید، وبلاگ‌نویسی درباره‌ی سفر و گردشگری است. افراد بسیاری در سراسر جهان از این راه سالانه میلیون‌ها دلار درآمد دارند! اگر کارشناس حوزه‌ی گردشگری هستید یا اطلاعات خوبی دراین‌باره دارید، حتی اگر خودتان یک گردشگر هستید، می‌توانید دراین‌باره بنویسید.

اگر مطالب جذاب و سودمندی بنویسید و بتوانید بازدیدکنندگان زیادی را جذب کنید، با تکیه بر ترافیک بالای وبلاگ‌تان می‌توانید در ازای تبلیغات آنلاین در سایت‌تان مبلغ قابل‌توجهی درخواست کنید. اما باید پیوسته وبلاگ‌تان را به‌روز کنید و مطالبی سودمند و موردعلاقه‌ی خوانندگان تولید کنید تا بازدیدکنندگان‌تان را از دست ندهید.

۸. محافظت از گردشگران

محافظت از گردشگران در قالب خدمت‌رسانی توسط محافظ شخصی به‌ویژه برای افراد مشهور، یکی دیگر از فرصت‌های کسب‌وکار در صنعت گردشگری است. برای موفقیت در این زمینه باید شبکه‌ای پویا و قوی از محافظان حرفه‌ای داشته باشید. درغیراین‌صورت نمی‌توانید به‌شکل آنی یا در کوتاه‌ترین زمان محافظ‌های مناسب را فرا بخوانید.

۹. ارائه‌ی مشاوره در زمینه‌ی گردشگری

خدمات مشاوره در زمینه‌ی کسب‌وکار یکی دیگر از کسب‌وکارهای سودآور صنعت گردشگری است. اگر فردی باتجربه در این زمینه هستید یا دانش و اطلاعات سودمندی در این زمینه دارید، می‌توانید از دانش‌تان برای مشاوره به دیگران بهره بگیرید. در این کسب‌وکار می‌توانید به دامنه‌ی متنوعی از مشتریان از شرکت‌های خصوصی تا سازمان‌های دولتی یا گردشگران شخصی و حتی مسافران سفرهای کاری خدمت‌رسانی کنید.

۱۰. بلیط‌فروشی و رزرو خدمات

بلیط‌فروشی و رزرو خدمات از پرطرفدارترین و پردرآمدترین شغل ها در صنعت گردشگری است. گردشگران پس از گذر از دشواری‌های دریافت ویزا، در نخستین گام به تهیه‌ی بلیط سفر با توجه به بودجه‌شان فکر می‌کنند. به همین دلیل این کسب‌وکارها درآمد خوبی دارند. برای آغاز کسب‌وکاری در این زمینه نیاز به دانش قوی و گسترده دارید.

۱۱. ارائه‌ی طرح‌های «پرداخت پس از سفر»

افراد بسیاری امکان پس انداز پول را ندارند و بنابراین پیوسته سفرکردن را به‌تعویق می‌اندازند. بنابراین می‌توانید کسب‌وکاری راه بیندازید که به چنین افرادی کمک کند؛ درحالی‌که سود خوبی هم نصیب شما می‌کند. این کسب‌وکار به مسافران این امکان را می‌دهد که همه‌ی موارد ضروری را تهیه و سفر خوبی را تجربه کنند و هزینه‌های سفر را در آینده و طی مدتی توافق‌شده پرداخت کنند. البته مشتریان سودی را بابت دریافت این خدمات پرداخت می‌کنند. بنابراین مهم است که مشتریانی را هدف بگیرید که توانایی پرداخت هزینه‌ها را با سود اعمال‌شده داشته باشند.

۱۲. خدمات گردشگری زیارتی

در سراسر جهان انبوهی از افراد حاضرند هزینه‌های هنگفتی را برای زیارت مکان‌های مذهبی در نقاط مختلف پرداخت کنند. مثلا بازدید از اورشلیم جزئی از مراسم مذهبی مسیحی‌های جهان است همان‌طور که مراسم حج و بازدید از کعبه از مراسم مذهبی مسلمان‌هاست. طبیعی‌ است که روی تنها یک مذهب تمرکز کنید، بنابراین بهتر است اگر مسلمان هستید به مسلمان‌ها، اگر مسیحی هستید به مسیحی‌ها و اگر بودایی هستید به بودایی‌ها خدمت کنید.

۱۳. ارائه‌ی تور برای همایش‌ها، جشنواره‌ها، مراسم‌ها و رخدادهای جذاب

افراد و شرکت‌های بسیاری به‌دنبال راهی برای معرفی و بازاریابی محصولات و خدمات‌شان هستند. یکی از این راه‌ها، شرکت در همایش‌ها و نمایشگاه‌هایی است که محل گردهمایی کارآفرین‌ها و سازمان‌های فعال در صنعت برای معرفی محصولات و خدمات‌شان است.

پس اگر علاقه‌مند به کار در حوزه‌ی سفر و گردشگری هستید و توانایی برنامه ریزی و هماهنگی برای شرکت در رخدادهای ویژه را دارید، خدمات گردشگری نمایشگاهی/جشنواره‌ای و… گزینه‌ی مناسبی برای شماست. شما امکان برگزاری این تورها را در سطح محلی، استانی، کشوری و حتی بین‌المللی دارید. اگر همایش یا جشنواره به‌خوبی برگزار شود، نه‌تنها استارتاپ ها بلکه می‌توانید بازیگران مهم صنعت را نیز جذب کنید.

اشتراک گذاری

پست های مشابه

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *